Xuclà reclama front comú polític, econòmic i social aquí i a Madrid per desdoblar l’N-II

El diputat de CiU, Jordi Xuclà, diu que s’ha de donar un nou enfoc a l’estratègia per reivindicar el desdoblament dels trams de l’N-II que hi ha empantanegats a les comarques de Girona. Diu que s’han d’acabar les esmenes i les mocions que es converteixen en paper mullat (actes notarials de l’incompliment, hi afegiria jo) i passar a una estratègia unitària aquí i a Madrid. En aquest sentit, la Cambra de Comerç de Girona prepara una acció político-empresarial a la capital d’Espanya aquest mes de maig. Mentrestant, CiU ha presentat 81 esmenes per valor de 111 milions d’€ als pressupostos del 2012. La majoria són demandes d’inversió per l’N-II i la línia ferroviària entre Barcelona i Portbou i també l’AVE.

 A part de demanar un augment de 10 M d’€ pel tram Sils-Caldes (dotat amb 16 milions pel PP), CiU també demana gairebé 14 M més pel Maçanet-Sils (infradotat) i el Tordera Maçanet -al sud- i gairebé 12 M més des de Medinyà cap al nord (Medinyà-Orriols, Orriols-Garrigàs, Garrigàs-Pont de Molins i Pont de Molins-Agullana). Excepte al Medinyà-Orriols, en la resta, es tracta de partides testimonials perquè l’incompliment no caigui en l’oblit.

Més enllà d’això, però, el diputat de CiU al Congrés, Jordi Xuclà, diu que cal canviar d’estratègia “en les pròximes setmanes o mesos” si es vol aconseguir alguna cosa i aposta per unitat política i accions decidides per fer visible el problema més enllà de la demarcació, seguint l’exemple d’altres territoris amb altres infrastructures.

Xuclà ha explicat que va escoltar l’especial #vergonyaN2 fet per la Cadena SER/Ràdio Girona des del peu de l’N-II i que li va fer la impressió que el missatge general que en va sortir és que tots els partits polítics han fracassat en el seu intent. Xuclà diu que ell hi establiria gradacions, en funció de si s’ha tocat govern o no (entenc que parla de govern a Madrid) però, en tot cas, afirma que no es pot “continuar amb la mateixa rutina dels últims anys de presentar esmenes, defensar-les, perdre-les i conformar-nos amb què el govern de torn no executi ni liciti res any rere any”, ha afirmat, i ha específicat que aquestes “iniciatives”, les “haurem d’emprendre des de la societat civil, el món periodístic i l’àmbit parlamentari”.

En aquest sentit, la Cambra de Comerç de Girona està preparant un acte a Madrid amb representants dels sectors empresarials i polítics. La intenció és fer-ho en un hotel aprop del Congrés dels Diputats aquest mes de maig però, de moment, no n’han trascendit més detalls.

De la mateixa manera que Xuclà es mostra partidari d’escoltar el clam del territori en la seva reivindicació d’una N-II digna i desdoblada, és més prudent a l’hora de sumar-se al #novullpagar, que promou la insubmissió ciutadana als peatges de les autopistes. Res que no hagin fet tots els responsables de CiU, d’altra banda. En opinió de Xulcà, la campanya és “una part d’un tot que es diu pacte fiscal” i, més enllà, ha assegurat que algun dia els catalans hauran de decidir si volen pagar a “una hisenda catalana”. També ha dit que els peatges ja estan rebaixats en virtud d’un acord entre la Generalitat i l’estat que, de moment, només suporta l’administració catalana perquè Madrid incompleix els pagaments als que es va comprometre.

A part de demanar inversió per l’N-II, CiU també ha esmenat la despesa de l’estat en inversió ferroviària. En concret, la formació nacionalista demana uns 23 M d’€ per la línia entre Barcelona i Portbou i les rodalies de Girona. Hi ha 10 M per inversions en una via i unes instal·lacions que fa anys que no tenen el manteniment que necessitarien, 5 milions per les rodalies de Girona o una partida d’1 milió d’euros per comprar un projecte de soterrament del tren convencional al seu pas per Girona que, segons Xuclà, està redactat des de fa 4 anys. També hi han inclòs l’estació de l’AVE a l’aeroport de Girona. Xuclà diu que són conscients que res o gairebés res d’això serà acceptat però diu que tenen l’obligació de dibuixar “un mapa de les necessitats que hi ha a les comarques de Girona”.